zaterdag 17 oktober 2009

Wiki de Viking


Onder de 50 meest opgezochte Wikipedia pagina’s (bron: Telegraph.co.uk) van 2008 / 2009 bevinden zich popmuzikanten, filmsterren en bekende personen (26%), landen (12%), internet gerelateerde zaken (20%), (tv)films (24%) en overig (12%). De categorie overig bevat de subcategorieën strips, seks, Wereldoorlog I en II, 2012, de varkensgriep en de overledenen van 2009. De top 3: Wiki, de Beatles en Michael Jackson. Wat opvalt is dat mensen met name geïnteresseerd zijn in vrijetijdsonderwerpen. Onderwerpen, waarmee je als je er wat meer vanaf weet misschien je voordeel mee kunt doen in een conversatie. Grappig dat het woord Wiki op de eerste plaats staat. De Wiki-pagina trekt 132.000 bezoekers per dag. Mensen willen blijkbaar gewoon weten wat Wiki is, waar het vandaan komt. Ik zal het maar verklappen. De term is afgeleid van het woord wiki wiki, dat uit het Hawaïaans komt en 'snel, vlug, beweeglijk' betekent. (zelf opgezocht op Wikipedia). En stom stom stom. Ik heb altijd zitten denken aan Wickie de Viking. Je weet wel, dat tekenfilmmannetje met die Vikinghelm, maar zijn naam is natuurlijk met ck en een e op ‘t einde. Toch niet zo héél dom geassocieerd, want ik legde blijkbaar een link met zijn slimmigheid (Wickie had altijd Eureka-ideetjes). Ik had het op kunnen zoeken op internet, zeer praktisch en snel. Ik doe het tegenwoordig best vaak als ik even niet op een term, een naam of woord kan komen. Internet vervangt een beetje mijn geheugen nu ik langzaam dementerend gedrag aan het vertonen ben omdat ik nu eenmaal wat ouder word. Maar dat mijn geheugen minder werkt is misschien zelfs wel te danken aan internet. Er is immers geen noodzaak meer om een grote databank aan te leggen in mijn grijze hersencellen. Beetje bij beetje verlies ik mijn geheugen omdat ik denk: ik zoek het wel op… op eeehh, hoe heet die zoekmachine ook al weer?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten