woensdag 7 oktober 2009

O O Den Haag


O o Den Haag, waar ben je nou mee bezig? Gerda Verburg, minister van ‘boernzaakn’ heeft een wetsvoorstel gepresenteerd in de Kamer van de nieuwe Dierenwet. Klinkt leuk, maar wat houdt die in? Het wetsvoorstel is bedoeld om het dierenwelzijn te verbeteren. Vooral in de productiesfeer (op de boerderij) en tijdens transport en verwerking (de kipfilet-, shoarma- en biefstukfabriek). Volgens de Partij voor de Dieren schiet het voorstel ernstig tekort op de meeste punten, naar ik heb begrepen omdat o.a. het welzijn van huisdieren en circusdieren niet in het voorstel zijn opgenomen. Tja, ik ben nog altijd van mening dat zolang het ‘mensenwelzijn’ ook niet in een welzijnswet is vastgelegd, je niet alvast moet klagen over dieren. Daarmee ben ik overigens niet tegen dierenwelzijn, integendeel.
Maar mocht je zin hebben om binnenkort naar Spanje willen gaan en daar een stierengevecht bijwonen, dan moet je dat doen voordat de nieuwe wet in werking treedt, want anders heb je kans onmiddellijk opgepakt te worden door de Guardia Civil. Het kijken naar stierengevechten wordt namelijk streng verboden. De straf: waarschijnlijk naar boer zoekt vrouw kijken, terwijl je aan de uiers van Gerda II trekt tot de druppel de emmer van pure verveling doet overlopen.
Een van de vragen tijdens de behandeling van het wetsvoorstel in de Kamer was: ‘Wat is eigenlijk de waarde van een dier?’ Gerda I krabte zich waarschijnlijk achter de oren bij zo’n moeilijk vraag. Is dat meer of minder dan de waarde van een allochtoon?
Jammer, ik heb meelijden met Gerda I, ik hoop dat ze van deze vraag niet weer is flauwgevallen. Dat gun ik haar niet. Ik vind namelijk dat ze heel erg goed haar best doet. Maar ze moet wel met beide benen in de zompige klei blijven staan en haar afvallige collega’s eens opporren. Want hoe wij mensen elkaar behandelen, daar is meer haast bij. En dat is een waarheid als een koe, al zeg ik het zelf.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten