zondag 6 september 2009

Radar


Vorige week zat ik in het publiek van het tv-programma Radar, gemaakt door de Tros en opgenomen in een kleine studio in het AKN-gebouw. Ik wou het eens meemaken: het was een 'live' uitzending. Deze eerste aflevering van het seizoen ging over hypeziekten: aandoeningen, kwaaltjes waar door farmaceutische bedrijven overdreven veel aandacht aan wordt gegeven in reclamespotjes, advertenties en andere media. Het doel is mensen te verleiden tot kopen van medicijnen, en naar de dokter te sturen. Ik vind dat Antoinette Hertsenberg, de presentatrice van dit programma, te weinig aandacht geeft aan de verantwoordelijkheid van artsen in dit hele verhaal en de schuld alleen maar richting farmaceutische industrie leidt. Mensen gaan voor werkelijk ALLES naar de dokter: van het laten van scheten tot een plekje op de nagel of een stukje vergroeid eelt. Vroeger waren de artsen nog standvastig: 'niets aan de hand, meneer, gaat vanzelf over', maar tegenwoordig is het blijkbaar 'ik schrijf u wel een zalfje/pilletje voor'. De gedachte moet bij deze artsen zijn: 'zo verdien ik er nog wat aan en ben ik van dat gezeik af'. Jammer! Met deze slappe mentaliteit, waarbij de 'patiënt' is verworden tot een 'cliënt' en de arts een slaaf van zowel 'cliënt' als farmaceut, raken we in het zoveelste doolhof van een overgeliberaliseerde overheid. Niet dat ik verlang naar een totalitaire staat, maar het adagio 'aan de markt overlaten' is een volstrekte illusie. Leiding geven is vooral op tijd ingrijpen waar het fout dreigt te gaan en niet maar gezwellen laten woekeren. Want daarvoor moeten we tenslotte écht naar de dokter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten