woensdag 23 september 2009

Halleluja

Gisteren een atheïst aan ’t woord gelaten op deze blog, vandaag een gelovig man? Tja, als ik een eerlijk antwoord moet geven: ik ben zowel atheïst als gelovig man. Dat kan eigenlijk niet, maar laat ik het zo formuleren: ik houd niet van kermis, maar wel van de sfeer en de gedachte erachter, de wortel (de traditie) en het geworstel (met een hogere macht). Want de drijfveren van de mens zijn en blijven niet te vatten. Niet rationeel te maken. Het gevoel blijft het gevoel. Daarom: soms ben ik atheïst, soms gelovige. Ik kies niet voor OF maar voor EN. That’s my motto.
In het nummer Hallelujah van Leonard Cohen staat de paradoxale relatie tussen de mens en zijn God, zijn schepper centraal. Deze wordt uiteengezet door het verhaal van een man die zijn grote liefde vindt en weer kwijt raakt. Het oorspronkelijke nummer is opnieuw gezongen door een stel Noorse jongens, en klinkt vind ik stukken beter dan het wat rauwe stemgeluid van Cohen. Het mannetje met het fietsenrek is Kurt Nilsen, die in 2004 tot World Idol werd gekozen. Dit filmpje is alleen al op Youtube bijna 15 miljoen keer bekeken!


Hallelujah - The best home videos are here

Geen opmerkingen:

Een reactie posten