donderdag 17 september 2009

Carmen Amaya


Flamenco is een van mijn geliefde genres muziek, misschien omdat het virtuoos is en gepassioneerd, net als sommige klassieke pianowerken van Liszt of Chopin of Rachmaninov, waar ik ook graag naar luister. Voor mijn boek over de Provence heb ik mij verdiept in de achtergrond van de zigeunerstam de Gitano's die in Zuid-Frankrijk en Spanje leven en een eigen taal en cultuur hebben (afwijkend van andere Roma-stammen).
Deze cultuur is verbonden met flamenco en de als Andalusisch bekend staande gitaarmuziek. Een bekende Gitano flamenco-band uit Zuid-Frankrijk is The Gypsy Singers, die enkele jaren geleden een aantal hits scoorde. Over de flamencodansers uit de Gitano-kringen hoor je niet veel en de vraag is ook of iemand het talent en de faam van de legendarische Carmen Amaya uit Barcelona ooit nog kan evenaren, laat staan overtreffen.
In 1963 overleed zij op 50-jarige leeftijd. Gelukkig zijn er nog filmpjes en films van haar bewaard gebleven, waarop zij te zien is. Unieke beelden, waarvan je je kunt voorstellen dat deze in haar tijd een enorme opschudding teweegbrachten. Zelfs zou ze volle zalen trekken als ze nu geleefd had, en wij zijn immers al veel gewend met 'So you think you can dance?'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten