zondag 20 september 2009

Hey big spender



Er zijn genoeg mensen op de wereld die niets van enige economische crisis merken. Dat doet me denken aan het liedje ‘Hey, big spender, spend a little time with me’ van Shirley Bassey, dat zeker van toepassing is op Roman Abramovitsj. Wie? Ja, die. De voorzitter van Chelsea, want zo is dit heerschap bekend geworden. Deze superrijke Rus, in zijn beste tijd goed voor ’n slordige 24 miljard dollar, is in 2005 door Forbes Magazine met recht gekozen tot ’s werelds ‘biggest spender’. Hoewel hij al drie jachten bezat, niet de kleinste kan ik je verzekeren, vond hij het nodig om in Duitsland, bij de jachtwerf Blohm + Voss, een nieuw bootje te laten bouwen, de Eclipse (zie hierboven). Niet zomaar een jacht, nee, het grootste en meest geavanceerde ter wereld. Goed voor ongeveer 340 miljoen euro. Het scheepje is zelfs groter dan het grootste fregat van de Engelse marine, bijna 168 meter - te groot voor het Naardermeer. Om je een idee te geven: 168 meter is ongeveer zo lang als de Amsterdamse Arena breed is!

[deel van het interieur van het scheepje]
Het schip is o.a. uitgerust met afweergeschut, kogelwerend glas, een onderzeeër, super hightech beveiligingssystemen, een zwembad, twee helikopterplatforms met heli’s, diverse kajuiten voor gasten met eigen bioscoopschermen, en een lasersysteem om lastige paparazzi’s op een afstand te houden. Of al die James Bond-speeltjes echt nodig zijn? Wat de paparazzi’s betreft ja, en wat te denken van al die piraten tegenwoordig? Je zou er toch bijna overspannen van kunnen worden. Gelukkig kan hij bijkomen in één van zijn optrekjes in Londen, West-Sussex, Toscane, de Franse Rivièra, Moskou of Cyprus. Ik hoop dat ik hem een keer tegenkom. Dan zal ik hem een goede suggestie doen: ‘Hey, big spender, spend a little time with me!’ ('on your yacht!')

Geen opmerkingen:

Een reactie posten