zondag 9 augustus 2009

Some like it hot


Sommige mensen houden van heet. Die eten zomers het liefst sambal als de rest zich aan ijsjes zondigt, of trekken in de winter hun shorts aan en draaien de verwarming op de hoogste stand. Ik ben ook iemand die tropisch is ingesteld (met een Cubaanse vrouw aan mijn zijde is dat geen wonder) en mijn favoriete film heet misschien daarom niet toevallig 'Some like it hot'. In die film van Billy Wilder stralen Marilyn Monroe, Jack Lemmon en Tony Curtis alledrie als een onwaarschijnlijke personificatie van de vrouw. Toevallig vroeg een vriendin vorige week welke film ik de beste vond en antwoordde ik zonder aarzeling. Waarom? Van deze komedie kan ik om een of andere reden gewoon niet genoeg krijgen. Ik blijf gefascineerd en blijf lachen om dezelfde dingen.
Nu wil het geval dat vlak nadat ik het met deze vriendin over de film had, een opmerkelijk bericht in de krant verscheen. In september komt namelijk de autobiografie van Tony Curtis (84) uit die 'The Making of Some Like it Hot' heet, waarin hij bekent een wederzijds buitenechtelijke knipperlichtrelatie (wat een mond vol) gehad te hebben met Marilyn Monroe, die van hem een miskraam kreeg. Die Tony. Was getrouwd, maar kon toch niet om zo'n seksbom heen. De relatie is nooit wat geworden omdat volgens hem 'ze altijd een actrice bleef'. Marilyn was vijf jaar getrouwd met de toneelschrijver Arthur Miller, die het script schreef van haar laatste (voltooide) film The Misfits: Miller scheidde van haar in 1961, het jaar waarin de film uitkwam.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten