woensdag 26 augustus 2009

Interseksualiteit



De 18-jarige Zuidafrikaanse Caster Semenya die goud won op de 800 meter, is een vrouw. Althans, volgens haar paspoort. Maar de IAAF (de internationale atletiek federatie) twijfelt er toch aan of ze dat wel is. Als je de foto's bekijkt, dan is op het eerste gezicht ook niet duidelijk dat het om een vrouw gaat. Ze heeft geen bobbel in haar broek, ze is verder zo plat als een dubbeltje, heeft zwaar gespierde schouders, en een forse nek en een niet zo vrouwelijk gezicht. Toch: haar handen zijn zo vrouwelijk als wat. Op sommige foto's draagt ze langer haar; dat maakt haar ook ineens veel vrouwelijker. Is hier sprake van hermafroditisme, tweeslachtigheid? Nee, dat zou een verkeerde term zijn, hooguit kan Caster interseksueel zijn. Bij interseksualiteit gaat het om een chromosoomafwijking, die bij de geboorte al aanwezig is, en waarbij vrouwelijke of mannelijke lichaamsfuncties niet of minder ontwikkeld worden. Mannen kunnen een kleine penis krijgen en borstgroei, vrouwen kunnen plat blijven en nauwe vagina krijgen, en geen baarmoeder.
Toch hoeft deze twilight zone tussen man en vrouw niet erg te zijn. In Amerika was een man genaamd Thomas Beattie zelfs zwanger geraakt. Hij was voorheen een vrouw. Een beetje testosteron doet wonderen. Het vreemdste vind ik dat deze Thomas zei dat hij een persoon was en daarom recht had op een 'biologisch' kind. Recht op een kind? Voor zo'n zin ben ik allergisch. Typisch een vent die zo'n opmerking maakt. Dat zou een vrouw nooit zeggen, denk ik. Maar ja, dat weet ik niet zeker, want dat put ik niet uit eigen ervaring...

2 opmerkingen: