dinsdag 24 augustus 2010

Communicatieblunder?



Let op, dit gaat in de communicatiebranche straks rond als een van de domste acties van een miljardenconcern, nog net na de missers van BP. Ik heb altijd geleerd dat je appels niet met peren moet vergelijken. En dat er zelden iets voor een Apple en een ei te koop is overigens ook. Het zijn waarheden die zeker in het bedrijfsleven gelden.
De firma Apple, een giga-groot Amerikaans computerconcern dat ruim 8 miljard dollar winst maakte in 2009, flikte het onlangs om de rechter te verzoeken om een relatief klein Duits bedrijf, Koziol, te dwingen de naam van een nieuw eierdopje te wijzigen omdat die teveel op de gepatenteerde naam “iPod” zou lijken. Ik wist niet dat eierdopjes iets met computers van doen zouden hebben, en ook niet dat er verwarring zou kunnen bestaan tussen de ‘eiPott’ (de naam van de eierdop) en de “echte” iPod (een elektronisch ding). De iPod verwijt de ketel - eehh eierdop... De eierdop kost een paar euro, een fractie van wat een “echte” iPod van het dure merk Apple kost. En je kunt er voor zover ik weet geen muziek op draaien. Eén ding is zeker, Apple heeft zich compleet belachelijk gemaakt in de pers met hun actie (gevoel voor humor gaat meestal niet samen met ultieme geldzucht) en de ludieke designfirma Koziol heeft meteen alle aandacht voor haar nieuwe design-eierdopje. Bovendien laat Koziol het er niet bij zitten: ze probeert bij de rechter alsnog gelijk te krijgen met het voeren van de naam ‘eiPott’. Ik hoop dat ze voor 100% gelijk krijgen. De communicatie van de firma Koziol zit goed in elkaar en maakt dankbaar gebruik van de blunder van de reus Apple. (En ehh, is het voeren van de naam en het logo van Apple overigens niet een typisch geval van copyrightschending?)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten