zondag 1 augustus 2010

100 jaar geleden


Vandaag ben ik nog even langs het huis geweest van mijn overgrootmoeder, die in haar leven in de Kerkstraat in Amsterdam heeft gewoond in een karakteristiek pand uit 1670 (zie foto). De enorme sleutel van dat pand is er nog, al past die niet meer op de deur van de huidige bewoners (maar goed ook).
Honderd jaar geleden zag de wereld er anders uit. Toen waren er geen auto's die de straten ontsierden en kwalijke gassen uitstootten. Dat deden de paarden wel. Overal lagen paardenvijgen op straat en het zal ongetwijfeld een partijtje gestonken hebben.
Het is leuk om te kijken hoe Londen en Amsterdam verschilden van elkaar. Londen had rond 1900 al dubbeldekkers, al waren dat paardentrams. Het viel me op dat Amsterdam al vroeg hele mooie elektrische trams had, de eerste reed in 1900 in Amsterdam, tussen Leidseplein en Haarlemmerplein. En dat terwijl Londen pas een jaar later zijn eerste elektrische tramlijn kreeg. Op het filmpje van Londen uit 1903 zag ik geen elektrische trams, alleen maar hele drukke kruispunten met paardentrams, maar in 1903 had Londen wel al 300 tramwagons, goed voor het vervoer van 800.000 mensen. Die hebben hun achterstand dus rap ingehaald. Typisch dat het zo lang geduurd heeft voordat het paard voorgoed werd afgeschreven als vervoermiddel. Ik mijn tijd waren de paarden net naar de stal of het slachthuis gebracht. Ik heb alleen nog paarden gekend van de schillenboer; die schillenboeren met hun paarden waren er nog net in de jaren 60. De melkboer en de bakker waren allang overgestapt op gemotoriseerd vervoer.

Ik raad je beslist aan de onderstaande clips te bekijken. Ze zijn gierend interessant.
Let bij beide filmpjes eens op hoe mensen fietsen en lopen. Het gaat er nogal onbeholpen en houterig aan toe zo nu en dan. Hoe kan dat? Zijn wij ons anders gaan bewegen of ligt dat aan de verouderde filmtechniek? Hoe meer je kijkt, hoe meer je ziet. Het zijn leuke tijdsbeelden vind ik.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten