donderdag 16 juli 2009

Het laatste communistische bolwerk


Enkele jaren geleden was ik in Laos, en ontmoette ik een Noord-Koreaan die zei dat hij de neef van Kim Jong Il was. Hij was zijn eigen Koreaanse rijstwijn aan het drinken dus ik geloofde dat maar half, maar het zou kunnen. Zijn paspoort dat ik natuurlijk niet kon lezen leek in ieder geval zeer communistisch en Koreaans.
Wat ik van het land weet is heel weinig en dat zal voorlopig wel zo blijven. Toch gaan er ook toeristen heen, al reizen die dan wel onder begeleiding en wijken ze nooit van de routes af. Nederland heeft zelfs als een van de weinige landen reisbureaus die trips naar dit communistisch 'paradijs' organiseren. In ieder geval is het amusant en aanbevelenswaardig om iets uit zo'n reisverslag op internet te lezen. Kim Jong Il's zoon heeft in Zwitserland gestudeerd en daar en passant ongetwijfeld de Euro's geparkeerd van de Grote Leider, ingeval er iets mocht misgaan. Zoonlief zal allicht een ander beeld van de werkelijkheid hebben dan zijn vader. Het is te hopen voor de Noord-Koreanen dat het land ooit zijn grenzen open gooit. Zodat de vrolijke dansmariekes ook eens gezellig bij ons langs kunnen komen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten