vrijdag 31 december 2010

Reizen als sport


Als je veel wilt reizen over de wereld, dan is daar niks mis mee. Integendeel, het vergroot een evenwichtige kijk op de mensheid doordat je ten aanzien van andere culturen leert en ziet dat hoewel alles niet koek en ei is, mensen er helemaal niet op uit zijn om elkaar het leven zuur te maken - het tegendeel is vaak waar is mijn ervaring.
Er zijn echter ook van die dwazen, die er een sport van maken om zoveel mogelijk landen aan te doen. Dan is het meer surfen en zappen over de wereld in plaats van het ontmoeten van mensen, het opdoen van ervaringen en het vastleggen van omgevingsindrukken. Zo'n type is Charles Veley (hierboven op een foto in Nepal) uit de VS. Van de door hem op zijn site mosttravelledpeople.com samengestelde 278 landen, territoria, enclaves, enzovoort heeft hij er nog 50 te gaan. Ik kom niet verder dan 70. Klik HIER om de lijst te zien. Ik hoef me niet te schamen, want ik ga niet voor kwantiteit maar voor kwaliteit. Iemand als de Franse fotograaf Eric Lafforgue bijvoorbeeld staat hoog in mijn achting omdat hij veel gereisd heeft maar ook iets teruggeeft aan de wereld door middel van foto's die hij op internetkanalen deelt met de rest van de wereld. Zijn foto's zijn fantastisch, met oog voor detail, kleurrijkheid en humaniteit. Onder dit blogbericht heb ik een kleine biografie van deze man. Klik even verder op zijn naam om zijn werk te zien: ERIC LAFFORGUE of ga naar FLICKR. Je raakt niet uitgekeken...
Om veel te reizen heb je echt niet zoveel geld nodig als de genoemde Charles Veley die zijn IT-bedrijf van de hand deed. Om goed te reizen en veel kennis op te doen heb je ook geen dure camera nodig zoals Lafforgue. Maar het is wel handig als je ze allebei (geld en camera) toevallig bij je hebt. Een goed voornemen voor 2011 is dat ik meer geld wil en ook een nieuwe camera. Zodat ik af en toe een excuus kan hebben om lekker te reizen. Maar ja, dan moet je wel mijn blogje missen!

Over Eric Lafforgue
Eric Lafforgue werd geboren in 1964 in Toulouse. Sinds zijn kinderjaren is hij al gefascineerd door het maken van verre reizen. Hij verbleef in landen als Djibouti, Ethiopiƫ en Yemen. Oorspronkelijk is Lafforgue een uitgever van multimedia maar in 2006
begint hij een nieuwe hobby, fotografie. Het is het digitale tijdperk en hij zet zijn foto's op internet. Reclamefirma's en baldenuitgevers begonnen zijn werk te ontdekken en boden hem aan een boek te maken van zijn fotowerk. Zijn werk wordt dan al binnen twee jaar nadat hij zijn hobby startte, getoond op een prestigieuze tentoonstelling van het werk van fotojournalisten in Frankrijk. Lafforgue reist sindsdien de hele wereld over met de ogen van een kunstenaar en etnoloog.
Zijn camera's zijn een Hasselblad H3d-39, Leica M6 en een Canon Eos D1 MarkIII.


Onderstaande foto is gemaakt in Angola.

powered by Fotopedia

Geen opmerkingen:

Een reactie posten