donderdag 30 september 2010

Hoofdpijn


Vanochtend ben ik opgestaan met een enorme hoofdpijn. Ik moet er niet aan denken om zoiets elke dag te hebben, zoals mensen met ernstige migraine. Ik las een artikeltje dat ze eindelijk het gen hebben gevonden dat in veel gevallen oorzaak blijkt te zijn voor het ontstaan van migraine. Het heet TRESK. Migraine is dus een genetisch defect in bepaalde (misschien niet alle) gevallen. Voor het eerst is er ook een genetische locatie gevonden waar migraine ontstaat.

Ongeveer tegelijkertijd las ik dat iemand uit Brazilië een messteek in zijn schedel heeft overleefd (zie deze foto). Hij heeft zeker drie jaar rondgelopen met een mes in zijn hoofd (zonder het lemmet, dat aanvankelijk alleen werd verwijderd). Na zo'n lange tijd met hoofdpijn rondgelopen te hebben (tjee, vreemd...), besloot hij toch maar het risico te nemen en weer "onder het mes" te gaan. Letterlijk!
Verbazingwekkend, dat iemand nauwelijks schade ondervindt van zo'n ingreep. Er zijn meer voorbeelden. Een Amerikaanse militair die in Baghdad een mes in zijn hoofd kreeg heeft het ook zomaar overleefd, en is gezond op evenwichtsproblemen na, en een Britse jongen die ruzie kreeg op een gokavondje, en eveneens een groot mes door zijn kop kreeg, idem dito.
Het brein is een raar fenomeen. Gelukkig heb ik geen mes in m'n kop maar het voelt wel zo. Nu maar in gedachten proberen dat denkbeeldige mes eruit te krijgen. Kost me vast hoofdbrekens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten