Posts tonen met het label hoofdpijn. Alle posts tonen
Posts tonen met het label hoofdpijn. Alle posts tonen

donderdag 30 september 2010

Hoofdpijn


Vanochtend ben ik opgestaan met een enorme hoofdpijn. Ik moet er niet aan denken om zoiets elke dag te hebben, zoals mensen met ernstige migraine. Ik las een artikeltje dat ze eindelijk het gen hebben gevonden dat in veel gevallen oorzaak blijkt te zijn voor het ontstaan van migraine. Het heet TRESK. Migraine is dus een genetisch defect in bepaalde (misschien niet alle) gevallen. Voor het eerst is er ook een genetische locatie gevonden waar migraine ontstaat.

Ongeveer tegelijkertijd las ik dat iemand uit Braziliƫ een messteek in zijn schedel heeft overleefd (zie deze foto). Hij heeft zeker drie jaar rondgelopen met een mes in zijn hoofd (zonder het lemmet, dat aanvankelijk alleen werd verwijderd). Na zo'n lange tijd met hoofdpijn rondgelopen te hebben (tjee, vreemd...), besloot hij toch maar het risico te nemen en weer "onder het mes" te gaan. Letterlijk!
Verbazingwekkend, dat iemand nauwelijks schade ondervindt van zo'n ingreep. Er zijn meer voorbeelden. Een Amerikaanse militair die in Baghdad een mes in zijn hoofd kreeg heeft het ook zomaar overleefd, en is gezond op evenwichtsproblemen na, en een Britse jongen die ruzie kreeg op een gokavondje, en eveneens een groot mes door zijn kop kreeg, idem dito.
Het brein is een raar fenomeen. Gelukkig heb ik geen mes in m'n kop maar het voelt wel zo. Nu maar in gedachten proberen dat denkbeeldige mes eruit te krijgen. Kost me vast hoofdbrekens.

maandag 3 mei 2010

Sjokela


[boven: een chocoladebad in Hakone, Japan]
Een recente studie uit Amerika heeft uitgewezen dat mensen die depressief zijn sneller naar chocoladerepen grijpen. Gemiddelde score: 12 repen per maand. Dat geldt voor vrouwen en voor mannen, beide. Ook kwam naar voren, dat het humeur van mensen slechter wordt naarmate er meer chocolade gegeten wordt. Een beetje tegenstrijdig lijkt de uitkomst wel, ik kan er geen chocola van maken in ieder geval. Ik weet wel dat mijn ex een onweerstaanbare trek in chocola had als ze ongesteld moest worden en dat ze daarna altijd koppijn kreeg. Gewoon een kwestie van hormoontjes allemaal, dus. Zo analytisch hoef je daar ook niet voor te zijn. Chocola heeft dus invloed op het humeur, dat mag duidelijk zijn.
Het chocolademuseum in Brugge, Belgiƫ, is erg leuk om eens te bezoeken. Daar leer je dat chocola ooit is begonnen als Mexicaans vruchtbaarheidsdrankje, maar dan pittiger: er ging o.a. peper en vanille in. Het zou de vermoeidheid verdrijven. Misschien hebben condoomfabrikanten daarom stiekem aan de chocoladesmaak gedacht. Dit reclamefilmpje (hieronder) is een van de leukste die ik ken. Echt lachen. Niet voor de jeugd.