woensdag 14 april 2010

Wentelen op de wenteltrap



Mijn dochter is van plan om architectuur te studeren. Een heel verstandig besluit, want er is nog veel te verbeteren aan het stadsgezicht in het Nederland van na 1945. Er worden nog altijd bouwvergunningen verstrekt voor gebouwen die ontworpen zijn door mensen die hun vak niet serieus nemen. Lelijke monsters, die het vaak verdienen om leeg te staan en te worden gesloopt. En dat terwijl kwaliteit in ontwerp zich meestal wel uitbetaalt, zij het soms na lange tijd. Het is ook niet voor elke portemonnee. De waardering voor kunstig ontworpen nieuwbouw, duurzame materialen, innovatieve technieken en opvallend gevelwerk neemt gelukkig toe. De samenleving heeft er genoeg van om tegen grijze lelijkheid aan te kijken.

Enige dagen geleden werd de Hilversumse Architectuurprijs uitgereikt aan VHP Architecten uit Rotterdam (voor een complex woningen aan de Naarderstraat) uit handen van ex-rijksbouwmeester Jo Coenen. Architectenbureau Arc2 i.s.m. Moost architectuurwerkplaats uit Almere en Hilversum, die bovenstaand filmtheater ontwierpen, ontvingen de publieksprijs. Zelf stemde ik voor dit laatste ontwerp, dat mijns inziens vernieuwend is vanwege de open gevel en de geslaagde poging om bij alles het duurzaamheidsprincipe te hanteren.
Ik ben blij dat ik straks een beetje over de schouders van mijn dochter kan meekijken, want ik vind ideeën van mensen en de kunst die op papier én driedimensionaal neer te zetten altijd bijzonder fascinerend.
Een voorbeeld, waarom ik het zulke boeiende materie vind. Op de volgende site kun je je heerlijk verbazen over de vele manieren waarop je een trappenhuis kunt ontwerpen en bouwen: Ga naar DEZE SITE: KLIK HIER.
Ik wil later ook zo'n wenteltrap in mijn keuken. Dan kan je langskomen om wentelteefjes te eten.

1 opmerking:

  1. De trappen op die pagina zijn inderdaad erg uniek en prachtig. Bedankt hiervoor, had ze nog niet eerder gezien!

    BeantwoordenVerwijderen