dinsdag 13 april 2010

Hulphonden


Ik heb zelf geen hond, maar dat komt omdat ik in de stad woon én omdat ik een bovenhuis met een trap heb. Geen hond die daar dus wil wonen maar ja, ik ben geen hond :-). Best wel jammer. Het zijn leuke beesten. Je kunt ze van alles leren en ze zijn aanhankelijk. Hinderlijk is de hondenpoep, die hier in de binnenstad werkelijk overal ligt. Een gruwel. Ik snap niet wat er nu zo lastig is om een schepje en een zakje mee te nemen bij het uitlaten. Bij de gemeente hebben ze nu wel een heus hondenpoepbeleid. Dit houdt onder meer in dat je een boete kunt krijgen van een paar tientjes. Ik geloof niet dat dat helpt, want wie schrijft die bon? En is dat nou zo'n hoop geld? Oom agent zie ik nog niet achter honden aanlopen om te kijken of het beest zijn behoefte doet. Het lijkt erop dat de gemeente er wel wat aan wil doen, maar de baasjes het niet al te moeilijk wil maken. De ambtenaar van de poepdienst ruimt de drollen op met een heuse poepzuiger. Ja, leuk bedacht, maar dat kost veel geld en het verandert niks wezenlijks. Als mensen eens leren rekening met elkaar én met hun omgeving te houden dan hebben we helemaal geen handhaving en dure poepzuigers nodig. Hondenbezitters moeten ook getraind worden, net als hun honden.
Die trouwe, onschuldige dieren zijn wat dat aangaat véél socialer. Daar kunnen wij mensachtigen soms echt een voorbeeld aan nemen! Neem nou de blindengeleidehonden en hulphonden, bijvoorbeeld. Sommige van die getrainde viervoeters kunnen zelfs kleren aan- en uitdoen, op licht- en liftknoppen drukken, post en andere dingen oprapen, was in de wasmachine doen, betalen in de winkel, laden en kasten openen, enzovoorts. Als je geld over hebt in deze ruige tijden, is het misschien een goed idee om dat aan de stichting Hulphond te geven. Die stichting zet zich in voor mensen met een motorische of auditieve beperking of epilepsie, waarbij de hond hen helpt bepaalde taken in het huishouden te verrichten. INFO? KLIK HIER
Of ze ook kunnen babysitten? Nou en of! Bekijk dit maar 's!



Misschien is er ergens een hond die wel mijn hondenbaan overnemen... dan laat ik hem of haar met liefde uit. Mét schepje en zakje! Sollicitaties welkom.

1 opmerking:

  1. Haha!

    Prachtig berichtje!

    Hulphonden zijn inderdaad superhonden en hun opleidingscentra hebben de steun hard nodig... Dankje voor mee reclame te maken!

    Daphné, gepensioneerde Eiko en hulphond Valéas uit België!

    BeantwoordenVerwijderen