woensdag 21 april 2010

Virtueel op vakantie naar Rome



Eigenlijk wil ik wel eens Rome zien deze zomer. Ik zie er toch maar vanaf. Niet zozeer omdat ik op zie tegen zo'n reis, maar meer omdat het niet meer per se hoeft. Ik kan met mijn kont op de stoel blijven zitten en surfen naar bijvoorbeeld de site van het Vaticaan. Dan kan ik lekker op mijn gemak, met de pijltjestoets en de muisknop onder handbereik zo inzoomen op het beroemde plafond van de Sixtijnse kapel. Met natuurlijk het beroemde tafereel van Michelangelo, voorstellende de Schepping, waarbij Adam aangeraakt en tot leven gewekt wordt door God, als lang verbeid hoogtepunt. Want dit tafereel is het hoogtepunt van de Renaissance in mijn visie. Het laat zien dat de kunstenaar Michelangelo niet zo maar een schilder was, maar een filosoof: hij schilderde zichzelf, de kunstenaar die goddelijke inspiratie krijgt en schildert dat al de kunst die er bestaat een uitdrukking is van het leven zonder woorden te gebruiken. Het is vereeuwigde lichaamstaal. Expressie in de allerhoogste vorm, symboliek ready made. Hier gaat het om: het geloof in God is niet meer en niet minder dan tastbare inspiratie - iets wat je doet niet slechts om in leven te blijven maar voor een hoger doel. In de hoop dat wij allen die dit zien hieraan herinnerd worden. In het kader van de onderbuikgevoelens en de aanstaande verkiezingen in juni, toch iets om over na te denken. Maar niet bezuinigen op de kunsten met een grote K. Er moeten toch mensen zijn die nog wel bezield zijn en voor het hogere doel gaan. En als zij dat niet zijn, moeten wij daar voor vechten. Kijk rustig op je gemak, net als ik, naar het plafond van de Sixtijnse kapel en laat het even op je inwerken dat dit kunststukje vijfhonderd jaar geleden voor een bedrag van 3000 dukaten is geschilderd en als het aan de toenmalige Paus had gelegen, het er niet eens was gekomen. Leven de eigengereidheid, leve de kunst met een grote K. Leve Michelangelo. En ga stemmen op een partij met hart voor de Schone Kunsten, is mijn advies.

KLIK HIER VOOR JE VIRTUELE REISJE NAAR ROME

Geen opmerkingen:

Een reactie posten