zondag 7 februari 2010

Over e-books en verdwijnend papier



Ze gaan als warme broodjes over de toonbank: e-books. Een elektronisch speeltje waarop je een hele romancyclus kunt lezen. Kosten: vanaf 200 € ongeveer. Er schijnen al zo'n 170.000 titels beschikbaar te zijn, maar het merendeel is Engelstalig. Dat is ook niet vreemd omdat de rage uit Amerika is overgewaaid, waar het een enorm succes is en een revolutie teweeg heeft gebracht in de uitgeverswereld. In Nederland is de trend nog niet zo aangeslagen als daar, maar het begint te komen. De prijzen van de elektronische boeken zijn nog wat hoog, dat is het nadeel. Voor de uitgevers die boeken toch al digitaal hebben, is het een fluitje van een cent om de manuscripten om te zetten naar html en pdf.
Zou ik, als ik 200 euro kreeg, een e-book kopen? Ik betwijfel het. Niets is zo lekker als knisperend papier tussen je vingers, de geur van verse drukinkt en de nostalgie van het stiekem lezen in bed, met een minizaklantaarn tussen de lakens. En nog wat: wie neemt een e-book nou mee naar het strand? Ten eerste, die elektronica kan beschadigd worden door zand of water, of gestolen worden uit je strandtas, weg 200 euro! Ten tweede: het is net als bij mobieltjes: die schermpjes zijn alleen handig in het donker of in de schaduw. Met fel licht kun je het wel schudden. En dat terwijl je met een gewoon boek gewoon een zonnebril op kunt zetten: niks aan de hand. En water en zand? Ach het boek wordt er niet mooier op, maar ja, wie zou nu jouw saaie boek stelen?
Het is wat flauw om alleen maar kritiek te hebben op het e-book. Dan lijkt het net alsof ik een ouwe lul ben en tegen de vooruitgang ben. Dat is zeker niet het geval. Ik denk alleen dat het e-book op dit moment nog gewoon een toevoeging is aan het leesuniversum, en het zal het papieren boek waarschijnlijk niet zo snel vervangen. Wat ik wel hoop is dat de schoolboeken van mijn kinderen allemaal in het e-book gaan passen. Dat scheelt aanzienlijk in het gewicht van schooltassen. Iedereen blij. Kunnen ze ook nooit meer zeggen dat ze hun boeken zijn vergeten. Toekomstmuziek. E-book of niet, aan het strand neem ik gewoon mijn eigen papieren versie mee.

Interesse? Lees verder nog het volgende artikel: I-pad drijft prijs e-books op


"Hee, die mensachtigen waren zo gek nog niet: een papieren versie van een e-book! Briljant!"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten