Spanje is momenteel een van de landen die het meeste onder de economische crisis lijdt. Dit is voornamelijk het gevolg van de eigen ambities en overoptimistische kijk op de gunstige ontwikkeling van bepaalde regio's. Spanje heeft namelijk autonome regio's die hun eigen financiële beleid bepalen. Dat heeft de 'stieren' van het land aardig in de kaart gespeeld. Op het gebied van onroerend goed en infrastructuur werden projecten uit de grond gestampt, die later bleken onhaalbaar te zijn. Soms was dat mismanagement, soms pech en soms verkeerde planning. Maar in een berenmarkt is er voor stieren geen plek, dus er was geen houden meer aan.
Een collega wees me op een berichtje op nieuwsuit.com over de vliegvelden in Spanje, waar geen hond - laat staan een vliegtuig - te bekennen is.
Zo is er het vliegveld van Ciudad Real dat nog niet zo lang geleden gebouwd werd in de omgeving van Madrid. In 2008 werd het vliegveld opengesteld en de planning was 2,5 miljoen passagiers te bereiken in 5 jaar. De luchthaven kostte 1,1 miljard euro maar het kwam er niet van. Hoewel het een van de langste start- en landingsbanen heeft van Europa kwamen er slechts 407 vliegtuigen landen en opstijgen. De (enige) Spaanse luchtvaartmaatschappij Vueling trok zich terug na een ruzie over de afhandeling van passagiers en daarmee was het testament geschreven.
Een kleinere luchthaven, Castellón in de zuidelijke provincie Valencia, werd opengesteld in maart 2011. Kosten: 150 miljoen euro. Tot op heden zijn nog niet alle vergunningen rond, en vanwege de crisis is er weinig of geen belangstelling voor deze afgelegen luchthaven. Waren ze dan vergeten om luchtvaartmaatschappijen te charteren? Welnee, dit is het privé initiatief van Carlos Fabra, die brood zag in de ontwikkeling van de streek, door middel van de aanleg van internationale wedstrijdgolfbanen, villa's en residentiële enclaves en een heus pretpark, met de alles verklarende ironische naam "Mundo Ilusión", Wereld van Illusie. Afgezien van de luchthaven diende de infrastructuur nog even klaar gemaakt te worden voor deze illusie. Kosten: 58 miljoen euro.
Er zijn nog veel meer van deze voorbeelden. Het vliegveld van Huesca bijvoorbeeld was bedoeld voor vakantievluchten van skitoeristen. De dichtstbijzijnde skipiste is echter 100 km verderop, zodat de enige luchtvaartmaatschappij die vluchten verzorgde naar deze luchthaven het in 2011 voor gezien hield. Alleen het restaurant op de luchthaven schijnt in trek te zijn omdat het goed en goedkoop eten serveert. En misschien een vliegensvlugge bediening?
Met onderstaand bericht staat bovenvermeld blogbericht toch wel wat in contrast, nu maar hopen dat de ambities van China realistischer zijn. 70 nieuwe vliegvelden... pfff
BeantwoordenVerwijderenhttp://www.nuzakelijk.nl/economie/2831955/china-bouwt-70-nieuwe-vliegvelden.html