woensdag 1 juni 2011

Stuur je geliefde een aardappel


Af en toe koop ik een klein zakje van die lekkere roodschilaardappels (Francelines uit Frankrijk, culinaire aardappels) bij AH. Niks bijzonders, maar wel erg lekker. Vorige week was het echter raak: ik had twee speciale aardappels in mijn zakje. Moeder natuur wilde waarschijnlijk een boodschap kwijt: de aardappeltjes hadden de vorm van een hart!
Een hart, het teken van liefde... Ik was toch enigszins ontroerd door deze verrassing van Moeder Natuur. Tja, en nu zit ik met een dilemma: moet ik hem nu ritueel opeten? Want mijn geliefde is niet onder handbereik dus ik kan 'm niet aan haar geven en laten liggen is geen optie omdat hij dan verschrompelt tot een zielig rimpelknolletje.
Zoals bekend komt de aardappel uit Zuid-Amerika. Bij de Azteken heette hij Chi-Potatl, waar ons woord patat van is afgeleid. In die streken gebruikten de vrouwen deze aardappels ook om de toekomst te voorspellen.Ze telden het aantal knolletjes in een mand; een even aantal zou in het nieuwe voorjaar voorspoed geven.
Zie, ik lijd eronder dat ik nogal bijgelovig ben. Twee hartjes in een AH-zak, dat moet toch voorspoed geven op liefdesgebied.
Ik ga 'm toch maar opeten, wie weet zal het mij goed doen. Ik heb altijd nog de foto als bewijs. Als het 't beoogde effect had, laat ik het jullie weten.

Dit is een grappig filmpje uit Man bijt hond, over gemodificeerde aardappels, iets om inderdaad ongerust over te zijn, al overdrijven deze caissieres wel een beetje:



P.S.: O ja, wat Appie op de zak schrijft, is een beetje lachwekkend: mannen zouden per dag een energiebehoefte hebben van 2500 kcal. Dat is twee zakken aardappels à 1,5 kilo ofwel 17 porties. Rijkelijk veel! Maar misschien is het bedoeld als waarschuwing?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten