woensdag 17 maart 2010

Krankzinnige mailtjes


Wie een e-mailadres heeft, zal ongetwijfeld af en toe belaagd worden door ongewenste e-mail (spam). Ik krijg bijna elke dag mailtjes of ik mijn mannelijkheid niet wil verhogen met 80% korting. Nooit eens een gezellig aanbod van twee biertjes voor de prijs van één. Een ander fenomeen waarbij men mij tevergeefs geld afhandig wil maken heet ‘phishing’. Dit zijn lokkertjes, waarbij de zender tracht toegangsgegevens te ontfutselen aan de ontvanger. Ook deze berichtjes krijg ik nogal eens. Gelukkig heb ik goede Anti-Virus software. Ten slotte zijn er de 419-fraudegevallen. 419 slaat op het artikel in het Wetboek van Strafrecht waar dit betrekking op heeft. Vaak zijn het Nigerianen, die de ontvanger op een hele doorzichtige manier geld in het vooruitzicht stellen en dan vragen een controlestorting te doen, waarna ze er met het geld vandoor hopen te gaan. Deze berichtjes zijn echter in zulk slecht Engels opgesteld dat je, ook al ken je het fenomeen niet, onmiddellijk ziet dat het niet serieus kan zijn. Gisteren kreeg ik zo’n berichtje, waar je om kan blijven lachen. Ik zal niet de hele tekst laten zien, maar de zin die zo grappig is zal ik je niet onthouden. De e-mail zou zijn opgesteld als een brief van ene Elizabeth Luaka Moore die werkzaam zou zijn bij Credit Suisse in Basel.

Oorspronkelijke zin:

Finally this bank would be able to detail you through confidential medium the total amount you should be expecting from us as we are poised to make your payment to sanitize our dear nation from her insanity.

Vertaald:

Ten slotte zal onze bank in staat zijn om u door middel van een vertrouwelijk medium het volledige bedrag te specificeren dat u van ons zou moeten ontvangen, aangezien wij gebalanceerd worden om uw betaling te doen om onze lieve natie van haar krankzinnigheid te zuiveren.

De brief sluit af met het hilarische: “Thanks for your understanding”.
Geen dank, mail ik terug, ik zou het zeer op prijs stellen als uw lieve natie van haar krankzinnigheid zou worden gezuiverd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten