woensdag 11 augustus 2010

Een tweede leven



Tegenwoordig recyclen we bijna alles. Recentelijk zijn er containers geplaatst om plastic verpakkingsmateriaal te recyclen. Dat gaat wel ten koste van ruimte in de bijkeuken vanwege de zakken die daar staan, en van tijd om het weg te brengen. Ik heb het er graag voor over. Vandaag heb ik het laatste restje nutteloze inboedel van mijn moeders flat aan de jongens van de Kringloper meegegeven, die het graag in ontvangst namen. Het dient twee doelen: de werklozen van de Kringloper hebben een job en oude spullen krijgen een tweede leven. Dat is mooi. Kunstenaars (bijvoorbeeld uit de jaren 60) hadden allang ontdekt dat je afgedankte spullen opnieuw kunt gebruiken in een andere setting. Van afval Kunst maken dus.
Zo heb ik ooit eens een bureaulamp gemaakt van o.a. een oude fluitketel en een strijkijzer. Niet dat dit kunst is, maar ik vond het wel humor; en die prachtige gebruiksvoorwerpen kregen een tweede leven. Je kunt ook oude spullen verzamelen en een museumpje beginnen. Een kennis van me die architect is heeft zo zijn eigen stofzuigermuseum in huis; zijn huis zelf is bijna geheel gebouwd van gerecycled materiaal. Ik geef hem gelijk.
Herscheppen uit oud of stuk materiaal is een aantrekkelijk idee. Dat heeft de Antwerpse rockband met de naam The Hickey Underworld verdraaid goed begrepen. De volgende clip is erg geinig en toepasselijk op dit thema van "een tweede leven".

Geen opmerkingen:

Een reactie posten