zondag 31 oktober 2010

Zuiderlingen



Onlangs werden we in de media getrakteerd op een aanval van Youp van 't Hek op T-Mobile, nadat zijn zoon maandenlang 'van het kastje naar de muur werd gestuurd'. Het bedrijf gaf Van 't Hek daarop gelijk. "Wij hebben bij zijn zoon fouten gemaakt en het niet goed opgelost." was het antwoord van de telecommer. Youp als Nationale Ombudsman. Als communicatieman vind ik dit leuk, omdat het bewijst dat knullig omgaan met je klanten, je duur kan komen te staan als organisatie, met de nadruk op duur, en uiteindelijk zelfs opbreken kan. Denk aan het onbedoelde side-effect van de Buckler-conference van Youp: pure antireclame voor de Amsterdamse brouwer van alcoholvrij bier.
De media kunnen bouwen of breken. Meestal breken ze. Eigenlijk vind ik dat niet leuk, maar ja T-Mobile had iets meer geld en tijd aan communicatie en after-sales moeten besteden in plaats van voorrang geven aan de geldgeile verkoopafdeling. Nu zitten ze met de scherven. Probeer daar maar weer eens een mooie vaas van te maken!
Dat die gelikte beer van een Youp uit het Gooi komt, waar ze precies weten hoe je windeieren als echte eieren kunt verkopen, is niet heel vreemd: hij spint garen bij de hype rond de callcenter-ellende. Hij schijnt er zelfs een boekje van te maken, nu hij de lezers van NRC-Handelsblad heeft opgeroepen om treurnisverhalen over die callcenters naar hem toe te sturen. Ineens zit zijn mailbox vol met duizenden mails, en is zijn theatershow die de laatste tijd te kampen had met te weinig toeloop, ineens weer uitverkocht. Boekje + volle zalen = kassa. Nee, ik ga niet naar Youp. Geef mij Hans Teeuwen maar. Wat heb IK moeten schateren om deze videoclips. Een pluim voor de onbedoeld fantastische rol van de klantenservicemedewerker van GSM-web, die ondanks het belachelijke verhaal van Teeuwen serieus blijft geloven in zijn klantje die iets onmogelijks wil. Ik zou het hem niet nadoen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten