Posts tonen met het label Nederland. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Nederland. Alle posts tonen

zondag 12 december 2010

Op naar de toekomst


2010 zit er weer bijna op. Ik las in de krant dat het Nederland in vergelijking met andere Europese landen voor de wind gaat: we zijn het op 1 na rijkste land van Europa (na Luxemburg). In 2005 stonden we nog op de 6e plaats! Van alle Europeanen leeft 17 procent onder de armoede­grens. Dat is ongeveer één op de zes. In totaal zijn er een stuitende 80 miljoen arme Euro­peanen. Tsjechië en Nederland staan er volgens deze berekeningen het beste voor. Dat betekent niet dat er geen armoede is in Nederland, alleen dat het gemiddeld genomen goed gaat. De rijken zijn vet rijk en heffen het gemiddelde omhoog. Dat is de ellende met statistieken en gemiddelden. Je weet nooit hoeveel het dan met de de verzameling mensen is gesteld die aan de onderkant van de ladder staan. De 10 procent rijkste huishoudens in Nederland hebben een gemiddeld bruto-jaarinkomen van € 153.000. Ter vergelijking: het landelijk gemiddelde inkomen per persoon is € 21.000. Ergo, dan moeten er dus ook vrij veel mensen zijn die een lager inkomen hebben dan die schamele € 21.000. Je zal een gezin hebben met kinderen. Ik weet uit eigen ervaring: die zijn peperduur! Volgens de laatste cijfers leven ongeveer 1,2 miljoen Nederlanders onder de armoedegrens. Dat is wel ruim 9% van alle huishoudens in ons land.
Gezien het feit dat er aan de onderkant van de samenleving nog veel te verbeteren valt qua werk en inkomen ben ik er voor dat de minimum inkomens omhoog gaan. Dat is ook goed voor de economie: er wordt dan meer geconsumeerd. Helaas zal mijn idee niet in de smaak vallen bij de regering aangezien we nu een rechts georiënteerde regering hebben.
Zal het er nog van komen dat de mensen die vastzitten en niets te verteren hebben in verzet komen? Ik denk dat ook dat een illusie is, aangezien de rest van de Nederlanders het te goed hebben en tegenwicht bieden in het electoraat. Maar we zullen zien wat 2011 ons brengt.
Om het begrip armoede en inkomensontwikkeling breder te trekken, is het interessant om te zien welke ontwikkeling de wereld heeft doorgemaakt in de laatste 200 jaar in 200 landen. Ik adviseer je naar deze video te kijken van Hans Rosling (1948), een Zweedse arts en professor Internationale Gezondheid aan het Karolinska Institute en directeur van de Gapminder Foundation, die de trendalyzer-software heeft ontwikkeld die ook in deze video wordt geshowd. Uit de presentatie blijkt dat ons land het 200 jaar geleden ook al niet slecht deed! Petje af, maar gooi daar nog maar wat in (qua Euri)!!



PS: Het Sociaal en Cultureel Planbureau is met een nieuwe meting (rapportage) gekomen op 15/12/2010 over hoe het met de armoede in NL is gesteld, Een citaat:

Meer huishoudens met kans op armoede in 2009

Van de bijna 6,9 miljoen huishoudens in 2009 hadden 482.000 (7,0%) een inkomen
onder de beleidsmatige inkomensgrens. Dat is meer dan in 2008 toen nog 6,4% van een
inkomen onder de beleidsmatige grens moest rondkomen. Ook leefden in 2009 136.000
huishoudens al vier jaar of langer onder deze inkomensgrens. Dit komt neer op 2,2%
van alle huishoudens en betekent een stijging ten opzichte van 2008, toen nog maar
1,8% van de huishoudens langdurig met armoede te kampen had. Ook volgens de lageinkomensgrens liepen in 2009 meer huishoudens risico op armoede (531.000; 7,7%),
maar bleef het aandeel met langdurige armoede met 2,6% (164.000) stabiel ten opzichte
van 2008.

Meer weten? Zie de site van het SCP: http://www.scp.nl/Publicaties/Alle_publicaties/Publicaties_2010/Armoedesignalement_2010

vrijdag 4 juni 2010

Bomen met Boris


Met Boris kan je goed een boompje opzetten. Ik heb het over Boris van der Ham van D66. Hij lanceerde vandaag een plan om het areaal bos en parken de komende decennia met de helft te vergroten. "Vooral in en rond de steden staat het groen onder druk, terwijl juist daar de behoefte aan groen het grootst is. Als we over 40 jaar nog mooie steden willen hebben met parken en bossen, dan zullen we ze nu moeten aanplanten," aldus Van der Ham. "Nederland is een van de minst beboste landen in de wereld. Dat dit kan veranderen bewijst het verleden," vindt het D66-Kamerlid. 100 jaar geleden bestond Nederland voor 3% uit bos en parken. Nu is dat 10%. D66 wil naar 15% in 2050. De huidige bos -en parkaanplant ligt ondanks de mooie plannen vrijwel stil, door regelgeving en elkaar tegenwerkende overheden. Het D66-plan roept op tot een Nationaal Bosakkoord met overheden en bos- en parkbouwers. Bovendien stelt het een vermindering aan regelgeving voor bij het aanplanten van nieuw bos, waar particuliere bosbouwers last van hebben. Ook presenteert het plan ideeën om schone energie te koppelen aan het planten van bomen. Een goed idee en uit mijn hart gegrepen! Vroeger maakten wij op zondag vaak een boswandeling in plaats van de gang naar de kerk. Misschien houd ik daarom wel zo van bossen. Ze zijn heel rustgevend en er is altijd wat te horen en te zien, perfecte meditatieplekken dus. Het ruikt er ook altijd zo lekker, en in alle seizoenen is het weer anders. Vroeger was een groot deel van Nederland vooral bosland. Daar komt de term Holland ook vandaan: hol = holt (betekent hout). Het zou dus leuk zijn als de randstad weer een beetje bladgroen zou krijgen, en van mij mogen ze bepaalde plekjes die nu heel lelijk zijn en die de bestemming 'landbouw' hebben omtoveren tot bestemming 'bos'.
Nog wat weetjes:
De 10 oudste bomen van Nederland
1. Quercus robur (zomereik), bijgenaamd De dikke boom, Laren (Gld), omvang 763 cm, hoogte 25 meter, leeftijd 450 jaar
2. Quercus robur (zomereik), bijgenaamd Kroezenboom, Fleringen (Ov), omvang 710 cm, hoogte 16 meter, leeftijd 400 jaar
3. Tilia europaea (Hollandse linde), Sambeek (NB), omvang 770 cm, hoogte 23 meter, leeftijd 400 jaar
4. Tilia plathypyllos (zomerlinde), Nuenen (NB), omvang 650 cm, hoogte 23 meter, leeftijd 375 jaar
5. Robinia pseudoacacia (acacia), Doorwerth (Gelderland), omvang 700 cm, hoogte 17 meter, leeftijd 350 jaar
6. Castanea sativa (tamme kastanje), Beek (Gld), omvang 780 cm, hoogte 25 meter, leeftijd 350 jaar
7. Castanea sativa (tamme kastanje), Arnhem (Gld), omvang 754 cm, hoogte 22 meter, leeftijd 350 jaar
8. Castanea sativa (tamme kastanje), Arnhem (Gld), omvang 692 cm, hoogte 23 meter, leeftijd 350 jaar
9. Quercus robur (zomereik), bijgenaamd Kozakken eik, Delden (Ov), omvang 700 cm, hoogte 25 meter, leeftijd 300 jaar
10. Quercus robur (zomereik), bijgenaamd Adam en Eva, Leusden (Utr), omvang 660 cm, hoogte 15 meter, leeftijd 300 jaar

De oudste boom van de wereld is de mammoetboom (een pijnboomsoort) en staat in de Sierra Nevada (Californië) in de VS en is meer dan 4800 jaar oud. Hij wordt dan ook Methusalem genoemd. Het is niet alleen de oudste boom, maar ook het oudste organisme ter wereld.

Vacature


Ik was gisteren in Den Haag en wandelde nog even over het Binnenhof. Daar stond een eenzame Italiaanse ijstent en verder was er weinig activiteit behalve op de terrasjes in de buurt. Zou dat te maken hebben met de grote werkloosheid? In ieder geval kwam ik een advertentie tegen voor een vacature in de hofstad, die mij wel aansprak. Aangezien ik uitbreiding van mijn uren ambieer, denk ik er sterk over. Ik heb nog krap een week om er over na te denken geloof ik.

Dit was de tekst:

Sinds de val van het kabinet is ons land stuurloos. We zijn dan ook met spoed op zoek naar een doortastende, innemende en progressieve:

MINISTER PRESIDENT



Nederland is een land binnen het Koninkrijk der Nederlanden op het vasteland van West-Europa. Het wordt in het westen en noorden begrensd door de Noordzee, langs de oostgrens door Duitsland en in het zuiden door België. De hoofdstad van het land is Amsterdam, de regeringszetel is Den Haag.

Uw ambt
Als boegbeeld van onze samenleving bent u verantwoordelijk voor het wel en wee van elke Nederlandse staatsburger en draagt u ministeriële verantwoordelijkheid voor het Koninklijk Huis. Internationaal behartigt u de belangen van Nederland binnen de Europese Unie en daarbuiten. U geeft richting aan integratie, economie, veiligheid, onderwijs, defensie en alle andere actuele thema's. Als voorzitter van de ministerraad en als Minister van Algemene Zaken bent u in eerste instantie de drijfveer achter economisch herstel. Met uw regering stelt u orde op zaken en laat u gouden tijden herleven.

Het presidentschap van dit Nederland vraagt toekomstvisie en multilateraal leiderschap. Het is een inspirerend, maar veeleisend ambt dat u met grote toewijding dient te vervullen.

Honorarium
Uw bezoldiging is conform de balkenende-norm vastgesteld. Daarnaast ontvangt u een uitgebreide onkostenvergoeding, een volledig geoutilleerde ambtswoning en mag u gebruik maken van het regeringstoestel voor staatsbezoeken en overige zakelijke aangelegenheden.

Profielschets

U bent een visionair leider die mensen weet te inspireren en die zaken geregeld krijgt. Onder uw bezielende leiding wordt het economisch herstel ingezet, zodat Nederland uiteindelijk sterker staat dan ooit tevoren. Uiteraard kunt u als politicus goed debatteren en weet u met uw overredingskracht standpunten over het voetlicht te brengen. U bent van onberispelijk gedrag en u heeft de bagage om dit ambt succesvol te vervullen.

Uw kandidatuur

Kijk hier voor de spelregels en de voorwaarden
Als u niet wilt solliciteren op deze functie, breng dan zeker wel uw stem uit tijdens de verkiezingen op 9 juni. Met uw stem bepaalt u wie wél Minister-President van Nederland wordt.