zaterdag 1 januari 2011

Lef of gewoon dom?


Mag ik hem even voorstellen? Zijn naam is Dean Potter, geboren in 1972 in de VS. Hij is een bekende bergbeklimmer, BASE jumper en koorddanser (highliner). Iemand die niet terugschrikt voor een portie levensgevaarlijk klauteren en balanceren.
Waarom nemen mensen zelfs risico als ze weten dat ze door zo'n risico te nemen, mogelijk zichzelf de dood injagen? Het is fascinerend, dat het gokken op geluk en beheersing of vaardigheid de mens in het bloed zit. Anders was de mens ook niet zo ver gekomen waarschijnlijk, dus het zal wel een genetisch voordeel zijn om te spelen met vuur. Als je dit verder doortrekt naar de gehele mensheid, zou het wel eens vijf voor twaalf kunnen zijn want (althans in mijn ogen) worden er veel te veel risico's genomen door de mens van nu. Misschien dat er verandering in komt, maar ik betwijfel het nu nog. Het is wel handig als er niet te veel mannen aan de top opereren, want die hebben het naar mijn overtuiging veel meer in zich om risico's te nemen. Dat hoort bij de mannelijke soort, zal ik maar zeggen. Tja, dames, er is nog wel wat te doen voor jullie. Mannen in toom houden, bedoel ik dan. Al heb je ook vrouwelijke koorddansers, deze pipo is wel effe wat meer levensmoe dan zijn vrouwelijke collega's. Of hij moet familie zijn van Harry natuurlijk...



Om op mijn vraag terug te komen, die ik aan het begin van dit blog stelde: Potter zegt zelf dat hij al vanaf zijn jeugd dromen heeft om te vliegen (had ik zelf ook als kind). Deze 'droom' beheerst nog steeds zijn leven, vertelt hij in een interview uit 2009. Ik denk dat als je je hele leven met iets bezig bent en al je hersencapaciteiten inzet voor een enkel doel, dat doel erg dichtbij komt. Het 'vliegen' komt met BASE jumpen erg dichtbij, en wellicht dat hij dankzij uitvindingen in de toekomst nog veel verder komt dan met een simpel BASE jumpsuit met parachute. Zonder parachute zou al een stuk knapper zijn. Bekijk deze video eens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten