woensdag 19 januari 2011

Broodje kakkerlak


Bizar en geniaal tegelijk: Arnold van Huis, professor in de tropische entomologie (insectenkunde) te Wageningen, vindt het maar onzin dat wij onszelf voeden met de traditionele hap. Wat je moet doen om de voedselcrisis te lijf te gaan, het regenwoud te redden van de ondergang, je dieet en gezondheid te verbeteren, de uitstoot van broeikasgassen tegen te gaan en je budget voor etenswaren drastisch in te perken is iets heel simpels: volgens hem moet je insecten gaan eten. Het probleem is puur psychologisch. Er is geen rationele reden te bedenken om geen insecten te eten, integendeel. Hij geeft zelfs workshops met een professionele kok, waarbij je leert hoe je die beestjes smakelijk kunt bereiden. En ze zijn bovendien erg gezond: ze zitten boordevol proteïnen. Gelijk heeft professor Van Huis wel een beetje, want waarom eten we wel garnalen maar geen sprinkhanen of meelwormen? Het is maar net waar je mee in aanraking komt.
Het gaat toch om de smaak, of denken we dat we ons ineens als een vogel gaan gedragen?
De chef-kok, Henk van Gurp, bestrooit zijn quiches met maden. Bonbons worden versierd met buffalo-wormen. Volgens hem is het een kwestie van het goede voorbeeld geven: als internationaal bekende chef-koks met insecten gaan werken, dan volgen anderen vanzelf.
Ik herinner me dat mijn oma altijd de larven die in de kaas zaten met de platte kant van het kaasmes over de kaas uitsmeerde. Ik weet niet meer of ik die kaas heb gegeten maar het was zeker een indrukwekkend moment, anders had ik het niet zo onthouden. Ja, dat waren nog eens tijden. Ik krijg nu al vlinders in mijn buik, maar eerlijk gezegd niet van de honger.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten