dinsdag 27 januari 2015

Robby Robot

'Robby Robot op Ruimtereis' heet mijn nieuwe boek. Ik ben er bijzonder trots op! Het is een voorleesboekje voor kleuters over een ondeugend robotje dat van huis (de aarde) wegvliegt in zijn raketje en op de maan belandt. Het verhaaltje gaat in wezen over een kleuter die de wereld verkent en door zijn ongeruste mama gezocht wordt, dan spijt krijgt maar gelukkig gered wordt en ondanks zijn stoute gedrag liefdevol wordt opgevangen. Een bekend thema, verpakt in een nieuw jasje. Robotjes staan in de belangstelling, maar dat wist ik nog niet toen ik de rijmpjes schreef. Ik leek me gewoon leuk om een robot een ziel te geven, en te spelen met de ruimtevaart, de betoverende maan en wereld van de robots op aarde. Ruth Van Wichelen, de illustrator van het boek, benaderde mij voor heel iets anders. Ik was echter onder de indruk van haar stijl en zodoende maakte ik een afspraak met haar. Ze had er oren naar om de rijmpjes artistiek te verbeelden en samen bedachten we op een regenachtige dag in Antwerpen hoe het boek eruit zou moeten zien. Het formaat was het belangrijkste nieuwe element: dit moest het boek anders dan anders maken, samen met de geschilderde illustraties.
Omdat ik zelf de maker en auteur van het boek ben, zal ik niet al te pedant schrijven over hoe mooi en prachtig het boek wel niet is.
Één ding wil ik wel kwijt: Ruth Van Wichelen bezit een uniek en bijzonder talent voor het illustreren van kinderboeken. Hoewel 'Robby Robot op Ruimtereis' haar debuut is, en ik niet weet of er nog een vervolg komt, ben ik er zeker van dat voor haar een glansrijke carrière is weggelegd als zij fulltime illustrator zou worden. Het is wel zeker dat we nog meer van haar zullen zien.

Uitgever: Uitgeverij BLOP
Schrijver: Reynier Molenaar
Illustrator: Ruth Van Wichelen
Afmetingen: 13x499x207 mm
Gewicht: 843 gram
Geschikt voor: 3 - 6 jaar
Druk 1
ISBN10 9081812130
ISBN13 9789081812139
Prijs: 19,95
HARDCOVER

Voorbeeld recensie
: Kiddowz

Geen opmerkingen:

Een reactie posten