zondag 4 september 2011
Drijvende eilanden
Neem nou de jonge oprichter van PayPal, het bekende betaalvehikel op internet. Peter Thiel, inmiddels de veertig gepasseerd en met een miljard euro op zijn rekening financieel onafhankelijk, heeft een nietig deel van zijn centjes van de PayPal rekening gehaald (zo’n 800.000 euro’s) en gestoken in een waanzinnig studieproject: het onderzoek naar het bouwen van grote steden op drijvende eilanden. Hij dacht zeker: ik heb geld als water, en dan bouw ik er maar gelijk een eiland in?
Het wilde idee om drijvende eilanden te bouwen is oorspronkelijk afkomstig van Wayne Gramlich, een Amerikaan die over dit fenomeen, dat ‘seasteading’ wordt genoemd, een boek schreef. Deze trok vervolgens de aandacht van de zoon van de wereldberoemde econoom en Nobelprijswinnaar Milton Friedman, Patri Friedman. Samen met Patri richtte hij het Seasteading Institute op. De bedoeling van het project is om drijvende steden te creëren buiten de territoriale wateren, zodat het ‘staten’ worden met een eigen soevereiniteit. Op 200 zeemijl van de kust liggen namelijk de internationale wateren waar geen andere soevereiniteit geldt dan de vlag waaronder een schip vaart. Dit noemt men de exclusieve economische zone. Eigenlijk zijn het dus belastingvrije zones, waar de wetten van een buurland ophouden te bestaan en de bewoners of passagiers vrij spel hebben en tegelijk vogelvrij zijn. Ik vertrouw zulke ideeën van wetsontduiking en/of wetteloosheid niet en ze doen me denken aan piraterij, maffia en ultrarechtse stromingen, maar de bedoeling van Gramlich, Friedman en Thiel is goed bedoeld, althans zo wordt het project verkocht in de pers: "it is the only option to create new societies on Earth". De enige mogelijkheid om nieuwe samenlevingsvormen op aarde te creëren? Ja ja. Laat me niet lachen. Er is plek genoeg op deze aarde, en waarom zou dat bouwen nu per se op zee moeten? Lijkt me nogal een dure grap met aan- en afvoer van goederen, om maar iets te noemen.
Overigens zijn er al drijvende steden, al noemen we die gewoon cruiseschepen. Nee, ik noem dit ‘seasteading’ idee gewoon piraterij en belastingontduiking. Hopelijk vindt de wereldgemeenschap een oplossing voor deze nieuwe en ongewenste ontwikkeling. Er zijn al veel te veel schepen en booreilanden die de wateren vervuilen en geld verslinden. Denk daar maar eens over na als je weer iets bestelt via internet en betaalt via PayPal. Een zinloze oproep aan Peter Thiel, die mij toch niet leest: mijns inziens kun je je winst beter inzetten voor het streven naar het scheppen van een evenwichtige samenleving in je eigen landje (hard nodig) en binnen de territoriale wateren van de sloot achter je enorme 27 miljoen dollar kostende villa op Hawaii. En nee, ik ben echt niet jaloers!
Het wilde idee om drijvende eilanden te bouwen is oorspronkelijk afkomstig van Wayne Gramlich, een Amerikaan die over dit fenomeen, dat ‘seasteading’ wordt genoemd, een boek schreef. Deze trok vervolgens de aandacht van de zoon van de wereldberoemde econoom en Nobelprijswinnaar Milton Friedman, Patri Friedman. Samen met Patri richtte hij het Seasteading Institute op. De bedoeling van het project is om drijvende steden te creëren buiten de territoriale wateren, zodat het ‘staten’ worden met een eigen soevereiniteit. Op 200 zeemijl van de kust liggen namelijk de internationale wateren waar geen andere soevereiniteit geldt dan de vlag waaronder een schip vaart. Dit noemt men de exclusieve economische zone. Eigenlijk zijn het dus belastingvrije zones, waar de wetten van een buurland ophouden te bestaan en de bewoners of passagiers vrij spel hebben en tegelijk vogelvrij zijn. Ik vertrouw zulke ideeën van wetsontduiking en/of wetteloosheid niet en ze doen me denken aan piraterij, maffia en ultrarechtse stromingen, maar de bedoeling van Gramlich, Friedman en Thiel is goed bedoeld, althans zo wordt het project verkocht in de pers: "it is the only option to create new societies on Earth". De enige mogelijkheid om nieuwe samenlevingsvormen op aarde te creëren? Ja ja. Laat me niet lachen. Er is plek genoeg op deze aarde, en waarom zou dat bouwen nu per se op zee moeten? Lijkt me nogal een dure grap met aan- en afvoer van goederen, om maar iets te noemen.
Overigens zijn er al drijvende steden, al noemen we die gewoon cruiseschepen. Nee, ik noem dit ‘seasteading’ idee gewoon piraterij en belastingontduiking. Hopelijk vindt de wereldgemeenschap een oplossing voor deze nieuwe en ongewenste ontwikkeling. Er zijn al veel te veel schepen en booreilanden die de wateren vervuilen en geld verslinden. Denk daar maar eens over na als je weer iets bestelt via internet en betaalt via PayPal. Een zinloze oproep aan Peter Thiel, die mij toch niet leest: mijns inziens kun je je winst beter inzetten voor het streven naar het scheppen van een evenwichtige samenleving in je eigen landje (hard nodig) en binnen de territoriale wateren van de sloot achter je enorme 27 miljoen dollar kostende villa op Hawaii. En nee, ik ben echt niet jaloers!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten