zaterdag 5 juni 2010
BP: imago is naar de haaien
BP had een mooi logo: een groen bloemetje. Helaas, het beeld dat mensen nu van dit bedrijf hebben stemt bij lange na niet overeen met het imago dat deze multinational voor ogen had toen zij aan de consument wilde overbrengen dat zij haar milieuzorg hoog in het vaandel draagt. 'De grootste milieuramp ooit' wordt de lekkage in de Golf van Mexico al genoemd. Dit toch al kwetsbare zeegebied is rampzalig vervuild en het is maar de vraag of de natuur op termijn in staat is het tij te keren.
Wat daar ook van zij, hoe kan je dit imago ooit weer goed krijgen? Niemand zal het bedrijf ooit nog een groen imago toedichten. Als communicatiedeskundige zou ik ervoor kiezen om niet alleen het logo te veranderen, of de naam BP (voortaan zal iedereen "Broken Pipe" zeggen in plaats van "British Petroleum"). Ik zou ervoor kiezen dat dit bedrijf opgekocht wordt door een ander oliebedrijf, bij voorkeur een die bewezen heeft dat het kosten nog moeite spaart om risico's voor het milieu te mijden. Daardoor verdwijnt de herinnering aan BP spoorslags. Als een overname niet lukt is er maar één ander alternatief: een reeks forse beleidswijzigingen. Tips: onmatige steun van milieuorganisaties, de steun van wetenschappelijk onderzoek naar het milieu, verregaande eisen aan exploratie en winning, vervanging van de directie en raad van toezicht, kortom: een Boordevolle Portemonnee met Engelse ponden.
Natuurlijk duiken creatievelingen op het lachwekkend geworden logo. KLIK HIER
Geen opmerkingen:
Een reactie posten