zaterdag 7 november 2009
De vingerafdruk van de kunstenaar
Soms is het moeilijk voor kunstexperts om te herleiden of een (oud) schilderij van een bepaalde schilder was of niet. De manier van schilderen kan zeer wel verbonden zijn met de tijdsperiode, de streek, de stad of de school van schilders. Tegenwoordig heeft men steeds meer instrumenten om erachter te komen. Noem het maar forensisch onderzoek, zoals bij de politie. Pas geleden nog werd een schilderij van Rembrandt, waarvan men voorheen had aangenomen dat het niet van hem was, toch als een echte Rembrandt herkend. Het schilderij heet Portret van predikant Eleazar Swalmius. Rembrandtkenner Ernst van de Wetering had ontdekt dat het linnen waarop geschilderd was, van dezelfde rol afkwam als andere werken van Rembrandt. Ook zag hij dat de plamuurlaag op de door Rembrandt gebruikte wijze was aangebracht.
De echtheid, die dus van karakteristieke kenmerken afhangt, noemt men wel de 'vingerafdruk', maar soms is zo'n vingerafdruk ook heel letterlijk het bewijs van echtheid. Pas werd zo ook een vrouwenportret genaamd 'La Bella Principessa' ontmaskerd als een echte Da Vinci. Een vingerafdruk op dat schilderij (zie witte pijltje) werd door een Canadese forensische kunstexpert vergeleken met een vingerafdruk op een Da Vinci schilderij in het Vaticaan. Het aanvankelijk als negentiende-eeuws bestempelde schilderij was in 2007 door een Zwitser gekocht op een veiling in New York voor 19.000 dollar. Blijkt een goede koop te zijn, het is nu ongeveer 150 miljoen dollar waard. De waardedaling van de dollar neemt de Zwitser waarschijnlijk voor lief.
Laatst kwam ik ook kunst van een anonieme kunstenaar tegen, die echter wel duidelijk bewijs achterliet van zijn identiteit. Ik hoop voor hem dat hij niet in het verkeerde archief terecht is gekomen!
[DNA]
Geen opmerkingen:
Een reactie posten